Научни клуб Центра за
образовање Крагујевац, пету годину за редом, организовао је зимску школу физике,у току зимског распустау периоду од 09. до 13.јануара. 2023. године.
У оквиру овогодишње зимске школе,под називом "Искрице знања у ваздуху", реализоване су следеће
радионице:
- ДА ЛИ ВАЗДУХ ИМА
ТЕЖИНУ?, (састав ваздуха и
експериманетално доказивање да ваздух има тежину);
- АТМОСФЕРСКИ ПРИТИСАК,
(виртуелни и реални експерименти, зависност атмосферског
притиска од висине);
- ВАЗДУХ И КЛИМА, (мерење брзине ветра и влажности ваздуха);
- ПРАЋЕЊЕ ЗАГАЂЕЊА
ВАЗДУХА, (скале и апликација за праћење
загађења);
- ЖИВЕТИ СА СУНЦЕМ, (озонски омотач и озонска рупа, заштита од UV зрачења).
Приликом реализације зимске
школе активно учешће су узели ученици од 6. до 8. разреда из 5 основних школа: „Прва крагујевачка
гимназија“, ОШ „Милутин и Драгиња Тодоровић“, ОШ „Ђура Јакшић“, ОШ „ Драгиша
Луковић Шпанац“и ОШ „Вук Стефановић
Караџић“.
Реализаторке: Ана Марковић, професор физике у Првој крагујевачкој гимназији и Биљана Живковић, професор физике у ОШ "Вук Стефановић Караџић".
Ове школске године 12.12.2022. у ОШ "Вук Стефановић Караџић" је по девети пут обележен Дан физикe, приказом eTwinning пројеката које су реализовале Биљана Живковић, наставницa физике и Емина Златар, учитељица. Приказани пројекти су на националној eTwinning конференцији „Инклузија у новој образовној стварности“ добили националне ознаке квалитета.
eTwinning пројекти – виртуелни пројекти који се спроводе на eTwinning порталу са циљем унапређења првенствено дигиталних и сарадничких компетенција наставника и ученика, а затим и интернационализације установа и интегрисања аспекта мултикултуралности у редовни васпитно - образовни садржај.
eTwinning националне ознаке квалитета јесу први степен признања наставницима у eTwinning заједници за њихово учешће на eTwinning пројектима.
Учитељица Емина Златар је у свом одељењу III/1 реализовала eTwinning пројекте Свака звезда у Андерсеновом свету, лети ка неком детету и Албум мога завичаја.
У току пројекта Свака звезда у Андерсеновом свету, лети ка неком детету деца су се ближе упознала са Андерсеновим бајкама, као најлепшим бајкама које прате једно детињство.
Сврха пројекта Албум мога завичаја била је да подстакне ученике на истраживање културне и природне баштине о граду у коме живе као и о широј околини - завичају. Ученици су развили одговорно понашање према наслеђу наших предака као и љубав према свом граду и завичају.
Наставница физике Биљана Живковић, са члановима секције Хокус-покус реализовала пројекат Magična naukica/ Magical science. Пројекат је трајао од септембра до маја. Сваког месеца је изведен најмање један експеримент на дату тему: eксперименти са водом, бојама, ваздухом, содом бикарбоном, балонима, биљкама и по слободном избору.
У свим е Twinning пројектима ученици, учитељи и наставници, подстакнути на сарадњу и коришћењем савремених технологија, стварали своју колекцију дигиталних материјала.
Овогодишња eTwinning национална конференција „Инклузија у новој образовној стварности“ је одржана 23. септембра 2022. године у хибридном формату – уживо у хотелу „Метропол“ у Београду и онлајн путем преноса на YouTube -у који је био отворен за најширу публику. Конференција је завршена уручивањем eTwinning ознака квалитета награђеним васпитачима, учитељима и наставницима за 2021/2022. годину.
Биљана и Емина су такође поделиле своја искустава са радионице: Окружења за учење и нагласиле да им је посебно задовољство је било уживо срести и разменити искустава са колегиницама са којима су реализовале онлајн eTwinning пројекте.
Такође су упозналесвоје колеге са мобилностима у којима су учествовале у оквиру Еразмус+ К2 пројеката у претходном периоду: „Climate Heroes- Let's save the planet!” (Литванија) и „A Melting Pot of Nowadays“ (Словенија).
Након приказа пројекта сви учесници учествовали у дискусији. Сложили су се тим да приказани начини рада ученицима омогућавају учење које захтева активно учешће, стално „умрежавање“ појмова и интеграцију знања, развијање језичких и дигиталних компентеција.
„Не можеш другоме дати своје знање, можеш му помоћи да га открије у себи.“
Овогодишња eTwinning национална
конференција „Инклузија у новој образовној стварности“ је одржана 23.
септембра 2022. године у хибридном формату – уживо у хотелу
„Метропол“ у Београду и онлајн путем преноса
на YouTube -укоји је био отворен за
најширу публику.
Конференцији
је присуствовало преко 140 просветних радника у хотелу Метропол, а пренос
на YouTube каналу Фондације Темпус је током конференције
погледало скоро 500 људи.
Конференција
је завршена уручивањем eTwinning ознака квалитета награђеним
васпитачима, учитељима и наставницима за 2021/2022. годину. Уручене су и
награде EITA (European Innovative Teaching Award) eTwinning
и Еразмус+ амбасадоркама Наташи Врапчевић и Јасмини Милићевић.
eTwinning националне ознаке
квалитета јесу први степен признања наставницима у eTwinning заједници
за њихово учешће на eTwinning пројектима
– виртуелним пројектима који се спроводе на eTwinning порталу
са циљем унапређења првенствено дигиталних и сарадничких компетенција
наставника и ученика, а затим и интернационализације установа и интегрисања
аспекта мултикултуралности у редован васпитно-образовни садржај.
eTwinning националне ознаке
квалитета за своје пројекте добиле су:
Емина Златар, ОШ „Вук Стефановић Караџић",
Крагујевац за пројекте:
• Свака звезда у Андерсеновом свету, лети ка неком
детету/ Svaka zvezda u Andersenovom svetu, leti ka nekom detetu
• Album moga zavičaja/ An album of my homeland
Биљана Живковић, ОШ „Вук Стефановић Караџић",
Крагујевац за пројекат:
• Magična naukica/ Magical science
Имале су
прилике да чују предавања домаћих и страних излагача и да активно учествују у
једној од три паралелне радионице:
- Развијање
инклузивне културе у школама и предшколским установама
- Окружења
за учење
- Еколошка
одрживост.
Посебно
задовољство је било уживо срести и разменити искустава са колегиницама са
којима су реализовале онлајн eTwinning пројекте.
Пројекат „Climate Heroes- Let's save
the planet!” је Еразмус+ К229 пројекат 5 европских школа
из Пољске, Енглеске, Италије, Литваније и Србије, заинтересованих за образовање
својих ученика о климатским променама.
Тим ОШ „Вук Стефановић Караџић“ из Крагујевца чине: Зорица
Петровић-професор енглеског језика, Биљана Живковић-професор физике, Драга
Кесић-професор историје и географије, Драган Раковић-професор технике и
технологије, Слађана Ђукановић-професор разредне наставе, Јасмина
Љубисављевић-професор разредне наставе, Сузана Тасић-професор разредне наставе
и Весна Димитријевић-професор српског језика и књижевности, координатор пројекта.
SOLARWAVE - LET`S SAVE THE PLANET!
Krokialaukis,
LITHUANIA, 6-10.6.2022.
После низа активности, које су због ситуације са пандемијом,
спроводиле на e
Twinning-у, остварена је прва мобилност. У Литванију је
путовало 4 наставника и 6 ученика.
Сви учесници
пројекта су проучавали тему ЕНЕРГИЈА користећи своје већ постојеће наставне
планове, али са посебним
акцентом на тему овог састанка.
Ученици су сазнали више о енергији коју користимо, како се она производи али и како њена употреба утиче на климатске промене. На тај начин ученици уочавају значај алтернативних извора енергије и зашто је неопходно развијати их ако желимо да зауставимо климатске
промене.
Припремајући се за недељу у Литванији, све школе су спровеле следеће активности:
-Прво, ученици су разговарали о
начинима на које користе енергију код куће и у школи и размишљали о
томе како могу да промене своје понашање да би штедели енергију. Затим су
дизајнирали постер својих „Најбољих савета“ о томе како свако од њих/нас може
допринети штедњи енергије.
-Друга активност је било такмичење у изради
енергетски ефикасног аутића који користе еластичне гумице као
главни извор енергије. Ученици су испробали различите дизајне а на сам састанак понели су неке од својих најбољих постера и два најбоља аутића. Објаснили су дизајне својих аутомобила, а
затим се укључили у трку. Трке
су биле узбудљиве. И постери и модели аутомобила били су део мини фестивала науке за време овог састанка.
-Свака школа је такође припремила
радове о иницијативама за уштеду енергије у свом окружењу (као
што су ветроелектране или соларне фарме, шема еко-стамбених објеката, итд.). Ови радови су садржали различите примере пошто су постојале веома различите локалне
иницијативе у свакој земљи.
Током овог састанка, школа домаћин је планирала активности које су истакле иницијативе за штедњу енергије у локалном заједници.
Ученици су посетили Тико-Тикс, компанију за рециклажу. Било је и корисних предмета који су се правили од отпада, као што су
торбе за куповину од старих завеса и другог материјала. На крају су видели да се остатак отпада користи за производњу и складиштење
електричне енергије.
У
Регионалном парку Метељаи, ученици су учествовали у конзерваторским
радионицама као и у радионици коју је водио еколог који им је објаснио миграцију птица и утицај климатских промена на њихово
понашање. .
У главном граду Литваније- Вилњусу су посетили музеј, смештен у
старој електрани. Овде су учили о историји производње електричне енергије,
савременој производњи електричне енергије и новим методама које се уводe.